6 اکتبر 2023- بر اساس یک کارآزمایی تصادفی جدید که در مجله پزشکی نیوانگلند(NEJM) منتشر و در نشست انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت ارائه شد، فناوری ارائه ی دوزهای انسولین، که توسط یک الگوریتم تلفن هوشمند تنظیم می شود، به زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1، برای مدیریت بهتر قند خون در مقایسه با پمپ های سنتی انسولین یا تزریق های چندگانه روزانه کمک کرد.

علیرغم عرضه ی سیستم های بهتر برای نظارت بر قند خون و تحویل انسولین، تغییرات هورمونی و تغییر الگوهای غذایی در دوران بارداری به این معنی است که اکثر زنان برای رسیدن به اهداف توصیه شده ی قند خون خود در چالش هستند، و این موضوع سبب می شود که عوارض مربوط به دیابت نوع 1 در دوران بارداری بسیار گسترده تر شود و از هر دو نوزاد یک نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.عوارض نوزادی، شامل زایمان زودرس، نیاز به مراقبت های ویژه پس از تولد، و بزرگ بودن بیش از حد در هنگام تولد است که خطر اضافه وزن و چاقی مادام العمر را افزایش می دهد. از سوی دیگر قند خون پایین، افزایش وزن بیش از حد و فشار خون بالا در دوران بارداری در بین مادران شایع است.

نویسندگان این مطالعه گفتند که بر اساس این یافته‌ها، این نوع فناوری اکنون باید به همه زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 ارائه شود تا به بهبود قند خون آنها کمک کند.

در این مطالعه، محققان فناوری موسوم به لوزالمعده هیبریدی حلقه بسته یا مصنوعی را آزمایش کردند. این فناوری از الگوریتمی تشکیل شده است که روی گوشی هوشمند نصب می شود و با سیستم های نظارت مداوم قند خون فعلی و پمپ انسولین ارتباط برقرار می کند. این سیستم دوزهای انسولین را هر 10 تا 12 دقیقه با توجه به سطح قند خون فرد تنظیم می کند، به این معنی که به طور مداوم به تغییرات مداوم سطح قند خون در طول بارداری، پاسخ می دهد.

آنها این فناوری را با سیستم‌های نظارت مستمر بر قند خون فعلی و تعیین دوز انسولین مقایسه کردند، جایی که زنان با حمایت تیم‌های متخصص زایمان دیابت، تصمیمات روزانه متعددی در مورد دوزهای انسولین می‌گیرند.

این مطالعه شامل 124 زن باردار مبتلا به دیابت نوع 1 در رده سنی 18 تا 45 سال بود که بیماری خود را با درمان روزانه با انسولین کنترل می کردند. نیمی از این افراد به طور تصادفی به استفاده از فناوری حلقه بسته ترکیبی و نیمی به استفاده از درمان سنتی با انسولین (پمپ های انسولین یا روش های چندگانه تزریق روزانه) اختصاص داده شدند.

آنها تقریباً به مدت 24 هفته (از هفته ی دهم تا دوازدهم بارداری تا پایان بارداری) در این مطالعه شرکت کردند. این مطالعه در 9 بیمارستانوابسته به سیستم بهداشت ملیدر انگلستان، اسکاتلند و ایرلند شمالی انجام شد.

به طور متوسط، زنان باردار در گروه فناوری حلقه بسته ترکیبی، بیش از 95 درصد مواقع از این فناوری استفاده می کردند. استفاده از این فناوری به کاهش قابل توجه قند خون مادر در طول بارداری کمک کرد.

در مقایسه با روش‌های سنتی درمان با انسولین، زنانی که از این فناوری استفاده می‌کردند زمان بیشتری را در محدوده هدف برای سطوح قند خون بارداری سپری کردند (68٪ در مقابل 56٪ - معادل 2.5 تا 3.0 ساعت اضافی در روز در طول بارداری). استفاده از این فناوری در سه ماهه ی اول بارداری که زمان بسیار مهمی برای رشد نوزادان است، با خیال راحت شروع شد.

سطح قند خون در مادران در تمام سنین و بدون توجه به سطوح قبلی قند خون یا انسولین درمانی قبلی به طور مداوم بهبود یافت. این بهبودها بدون رویدادهای اضافی افت قند خون و بدون انسولین اضافی به دست آمد. زنانی که از این فناوری استفاده می‌کردند همچنین 3.5 کیلوگرم (برابر با 7.7 پوند) وزن کمتری داشتند و کمتر در معرض عوارض فشار خون در دوران بارداری بودند.

نکته مهم این است که زنانی که از این فناوری استفاده می‌کردند، ملاقات‌های کمتری با کلینیک قبل از زایمان و تماس‌های خارج از ساعت کمتری با تیم‌های کلینیک زایمان داشتند، که نشان می‌دهد این فناوری همچنین می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان برای زنان باردار و بخش خدمات زایمان شود.

پروفسور هلن مورفی نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه آنگلیا شرقی، در نورویچ، انگلستان، گفت: برای مدت طولانی، پیشرفت محدودی در بهبود قند خون برای زنان مبتلا به دیابت نوع 1 وجود داشته است، بنابراین ما واقعاً هیجان‌زده هستیم که مطالعه ما گزینه جدیدی را برای کمک به زنان باردار در مدیریت دیابت خود ارائه می‌کند.

او افزود: ما می دانیم که جنین در رحم زن باردار مبتلا به دیابت نوع 1، به شدت به افزایش اندک قند خون حساس است، بنابراین حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی در دوران بارداری برای کاهش خطر عوارض برای مادر و کودک بسیار مهم است.

مطالعات قبلی تأیید کرده اند که هر ساعت اضافی که در محدوده هدف قند خون سپری می شود، خطر زایمان زودرس، بزرگ بودن بیش از حد در هنگام تولد و نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان را کاهش می دهد. این فناوری تغییر دهنده ی بازی است، زیرا اجازه می دهد زنان بیشتری بارداری ایمن تر، سالم تر و لذت بخش تر، با پتانسیل مزایای مادام العمر برای نوزادانشان داشته باشند.

محققان به برخی محدودیت‌های این مطالعه اشاره کردند، از جمله اینکه مطالعه کنونی برای بررسی دقیق نتایج سلامت نوزاد بسیار کوچک بود، و اینکه نتایج آن‌ها مختص فناوری CamAPS FX است، بنابراین نمی‌توان آن را به سیستم‌های حلقه بسته، با اهداف قند خون بالاتر که ممکن است برای استفاده در حین بارداریکاربردی نباشد، تعمیم داد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-hybrid-closed-loop-technology-maternal-glucose.html